GPS ile benzinden tasarruf edin Using GPS Navigation To Save Fuel Costs


cn_mp200GPS üreticisi Navteq, navigasyon sistemlerinin bilinmeyen yollarda dolaşmayı kolaylaştırdığı gibi, yakıttan da tasarruf ettirdiğini açıkladı.(Ntvmsnbc.com)
NAVTEQ, the leading global provider of digital map, traffic and location data for in-vehicle, portable, wireless and enterprise solutions, has revealed the results of a proprietary research study designed to assess the consumer impact of everyday use of navigation devices. Previous studies in this field focused more on “getting lost” scenarios versus the benefits to drivers of navigation system use during the course of their normal driving habits(smarthouse.com.au).
GPS ünitesi ve lokasyon bilgisi sağlayıcısı Navteq, GPS ünitesi kullanımının etkilerini ortaya çıkarmak için yapılan bir araştırmada, bu ürünlerin kullanılması sonucunda yakıt tasarrufu sağladığını ortaya çıkardı.

Navteq adına araştırmayı gerçekleştiren NuStats firmasının yayınladığı rapora göre, GPS üniteleri gidilecek yol üzerinde en kısa rotayı ortaya çıkardığı için, toplam yakıt tüketimini azaltıyor.

Araştırma sonucuna göre, Almanya’nın Düseldorf ve Münih kentlerinde GPS yardımıyla kullanılan otomobiller, %12 oranında yakıt verimliliğine ulaştı.

Otomobillerin, 100 kilometrede 8,3 litre yakıt yerine, 7,3 litre yakıt tükettiğini belirten NuStats raporu, bu sonucun GPS ünitelerinin A ve B noktaları arasında var olan en kısa rotayı ortaya çıkarması, sürücüyü doğru zamanda yönlendirerek yanlış yola sapılması nedeniyle ortaya çıkabilecek ekstra yakıt tüketimini ortadan kaldırması gibi nedenlere bağlıyor.

Yakıt tüketimindeki verimliliğin, otomobillerin yaydıkları karbondioksit emisyonunu %24 oranında azaltabileceği ifade ediliyor. Almanya sınırları içindeki otomobillerin tamamı söz konusu olduğunda, sürücü başına 2500 kilometre daha az yol gidileceğini ifade eden NuStats, bu durumun her yıl Almanya genelinde 1,19 milyon lastiğin çöpe gitmesini engelleyebileceğini ifade ediyor.

In a three pronged study which evaluated drivers without a navigation system, drivers with a navigation system, and drivers with a navigation system that included traffic, the results revealed that the drivers using navigation devices 1) drove shorter distances and 2) spent less time driving.  The study also showed that drivers with navigation devices had a 12% increase in fuel efficiency, as measured by litres of fuel consumed per 100kms.  Fuel consumption among those drivers using navigation fell from 8.3 to 7.3 l/100kms.  When the study results are annualised, they equate to a nearly 2500 kilometre drop in distance driven per year per driver, and an average of €416 in savings on fuel annually per driver.

This increase in fuel economy translates to an estimated .91 tons (metric) decrease in carbon dioxide emissions every year per driver, or a 24 per cent decrease over the amount that the average non-navigation user emits per year. Stated in terms of grams/km the reduction equates to 25 g/km per car.

The participants, who had not previously owned a navigation device, had their vehicles outfitted with a logging device which was used to track the route they drove and their driving speed.  The study results reflect more than 2,100 individual trips, more than 20,000 kilometres and almost 500 hours on the road.

The study was conducted by NuStats, a social science research firm that over the past 25 years has established itself as a leader in population surveys and qualitative research pertaining to transportation in general, and personal mobility and transit use in particular.

The findings also revealed additional areas of learning:
• Reductions in trip times and distance driven increased over time: There was a marked “learning curve” with the use of navigation devices; greater decreases in trip times and distance driven were seen in the latter half of the study.
• The addition of traffic information further reduced trip times and distance driven:  The largest reductions were seen with participants using a navigation device with traffic during peak travel times (7:00 – 8:59 AM; 4:00 – 6:59 PM).
• Greater reductions were seen during non-routine trips: When travelling a route other than what was customarily travelled, the reductions in trip times and lengths were also higher.

“With the robust methodology behind this study, we have confidence that these results are representative of a trend that globally has often been implied, but not previously proven in the realm of everyday use.  Consumers can enjoy the advantages of navigation not only in relation to a more positive driving experience, but also in terms of the positive impact it can have on their wallets,” says Judson Green, president and chief executive officer, NAVTEQ.

24 Nisan, 2009 tarihinde Araba, Automobile, Çevre, environment, Enerji, Energy, Teknoloji,technology, Verimlilik Saving içinde yayınlandı ve , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin. Yorum yapın.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: